Perfect imperfect

Temporary balanced composition by Starwink

Temporary balanced composition by Starwink

„Ai terminat comunicatul ăla?”

„Da, dar nu prea îmi place cum arată. Mai bine îl trimitem mâine.”

„Când lansezi proiectul acela fain?”

„Nu e încă gata, vreau să mai adaug ceva.”

 

De câte ori nu ai fost suficient de mulțumit de un lucru și l-ai tot amânat până când ai considerat că atinge pragul perfecțiunii?

De cele mai multe ori însă te-ai trezit că cineva a fost mai rapid decât tine sau că ideea nu mai este actuală. Iar dacă s-a întamplat ca alcineva să facă un proiect la care te-ai gândit tu, cu siguranță îl vei trece prin filtrul critic: “nu l-a făcut suficient de bine. Niște superficiali”.

Știu pentru că eu sunt o perfecționistă. Este un cuțit cu două tăișuri. Pe de-o parte, ceea ce faci este de o anumită calitate. Pe de altă parte, nu ești eficient cu timpul tău și cu termenele limită. Pierzi ore în șir finisând și reevaluând și rămâi în urmă cu taskurile zilnice. Eventual o să rămâi peste program cu orele sau o să lucrezi de acasă până noaptea târziu ca să îți îndeplinești toate sarcinile.

Perfecționistul se autosabotează de minune. “Nu pot să îl fac perfect, nu îl mai fac deloc.”

Și, ei bine, e foarte ușor să fii dezamăgit pentru că, ce să vezi, nu poți fi perfect. 🙂

 

Cum reușesc în lupta cu perfecționismul?

  • Admit că uneori pot greși și dacă greșesc nu e un capăt de lume
  • Îmi recunosc greșelile și cer ajutor
  • Deleg atunci când am foarte multe lucruri pe agendă (Ei bine, da. Perfecționistul își asumă foarte multe sarcini pentru că “lucrul făcut cu mâna ta, e bun făcut”)
  • Îmi notez lucrurile importante pe care trebuie să le fac și revin periodic la acea listă ca să nu mă pierd prea mult la un singur punct. Îmi fixez și deadlines pentru fiecare.

Cândva, pentru fiecare realizare sau moment în care eram mândră de mine, puneam o piatră într-o cutie pe care o păstram pentru zilele negre. Când eram deprimată că nu am realizat prea multe, era suficient să văd dovada vie. Asta până am aflat că nu e bine să muți pietrele din locul lor. J

Acum port în mine răspunsul la întrebarea cine sunt și ce pot. Și dacă am ceva de demonstrat, o voi face doar față de mine. Mă străduiesc să fiu un perfecționist temperat, centrat pe lucruri de calitate, la standarde înalte, nu perfecte.

 

Pentru cei care vor să afle cât sunt de perfecționiști, le recomand testul lui Randy Frost pe care îl găsiți aici.

Găsiți aici și varianta bbc.co.uk, cu interpretare pe subscale (concern over mistakes, personal standards, parent expectations, parental criticism, doubting of actions, organisation). Eu am scor înalt la standard personal (am standarde înalte în ceea ce mă privește și sunt critică cu mine dacă nu respect aceste standarde) și la organizare (tendința de a fi ordonată).

 

Alte articole pe această temă:

Seeking perfection, BBC.co.uk

Perfecționismul, totul sau nimic, Psychologies

How to Control Perfectionism, Wiki How

2 comentarii on “Perfect imperfect”

  1. laurafee spune:

    „How to succeed in the fight with perfectionism?” – this section is great and filled with great tips. thank you!


Lasă un răspuns

