Timpul, bată-l vina!

5th Dimension study by Starwink

5th Dimension study by Starwink

Cu toate promisiunile pe care mi le-am făcut, tot nu reușit să scriu de mai bine de o lună pe blog. Jap jap, Roxana, jap jap.

De ce? Răspunsul care plonjează pe buzele tuturor: “n-am avut timp”.

“It’s not enough to be busy, so are the ants. The question is, what are we busy about?”Henry David Thoreau

Poate profesia pe care mi-am ales-o, poate o gestionare ineficientă a timpului, poate implicarea în prea multe activități.

Îmi place ceea ce fac, îmi place să îmi fac treaba bine, îmi place să pot sprijini o acțiune prin ceea ce știu. Uneori însă, a uita sau a nu reuși să spui “nu” se traduce în mai puțin timp pentru tine.

Există și reversul medaliei: dacă nu fac asta acum, câtă vreme sunt tânără și în forță, atunci când? Culmea, nu sunt singura la care am auzit replica asta.

Și iată-ne prinși într-un cerc vicios.

Ce-i de făcut?

1. Stil de viață sănătos (ore decente de culcare, alimentație sănătoasă, mese regulate, sport, vitamine etc.). Managementul energiei este dat de echilibrul carieră/viață personală. Ai energie, ești odihnit, te simți motivat pentru că faci ceea ce îți place, atunci ești productiv și la locul de muncă. Oboseala conduce la o lipsă de răbdare, incapacitatea de a privi lucrurile în perspectivă, alocarea unui timp îndelungat unei sarcini, creativitate scăzută, deci productivitate scăzută.

2. Analiză. Începi cu obiectivele mari, cele care contează pentru tine (dorințe, vise, așteptări). Acestea pot fi împărțite în categorii care au o importanță mai mică sau mai mare pentru tine (familie, carieră, prieteni, spiritualitate, dezvoltare personală etc.). Pentru fiecare categorie, găsește două-trei activități care te vor ajuta să te apropii de îndeplinirea lor.

3. Planificare. Realizează o hartă a timpului: o diagramă cu activitățile programate pe zile, săptămâni. Aceasta poate fi împărțită pe culori dedicate fiecărei categorii importante din viața ta (roșu pentru activitățile de la serviciu, galben pentru orele de voluntariat, verde pentru orele dedicate sinelui etc.). Agenda de serviciu poate fi împărțită în două: activități zilnice, de rutină și cele neașteptate.

Urgent versus important

Se spune că persoanele eficiente sunt cele care acordă mai mult timp lucrurilor importante, decât celor urgente.

Îți recomand următoarea schemă de împărțire a listei de activități, iar ordinea de rezolvare a  sarcinilor este dată de numărătoare. Se începe cu acțiunile urgente și importante.

‘Este esențial să fii eficient. Uneori, dacă amânăm prea mult, chiar și lucrurile din categoria celor neimportante și mai puțin urgente, pot ajunge în secțiunea 1.

„Dimineața este cel mai prost moment în care să decizi la ce urmează să lucrezi”, spune Julie Morgenstern, expert în time management, autorul cărții Never check email in the morning. Este recomandat să faci un to do list seara, înainte de culcare.

Învață să delegi! Știu că le poți face foarte bine pe toate. Uneori însă asta te costă foarte mult. Ai mai puțin timp pentru tine, te copleșește surmenajul etc. A delega nu înseamnă a pune pe umerii colegilor tăi sarcinile care nu îți plac, activitățile de rutină sau din contră prea dificile. A delega înseamnă a autoriza și a responsabiliza o persoană căreia i-am oferit toate informațiile de care are nevoie și, mai ales, care are cunoștiințele necesare pentru a realiza acea sarcină

Nu te îngrijora pentru ceea ce s-ar putea întâmpla! De prea multe ori petrecem timp prețios gândindu-ne la tot felul de lucruri care s-ar putea întâmpla. Dacă nu primesc macheta, dacă vine factura x, dacă nu termin la timp proiectul, dacă…Tratează o problemă atunci când apare, altfel riști să pierzi atât de multă energie. Enegie pe care o poți folosi constructiv în prezent.

4. Activități relaxare (muzică, un curs de dans sau de pictură, un spectacol, un roman, un week-end la munte sau poate o baie relaxantă etc.) Cu cât te înverșunezi mai mult să stai ore în șir pe același proiect, productivitatea ta scade. Acordă-ți acele momente de relaxare. Îmi amintesc de momentele în care mă împotmoleam la o problemă de matematică. Porneam pe o cale și tot insistam pe ea până când, epuizată, puneam pixul jos. După o pauză de un ceai sau o melodie faină, reveneam la problemă și aveam revelația simplității ei.

Îți recomand:

Never check email in the morning, Julie Morgenstern

Time management – Urgent vs. important

Matricea Eisenhower – Imporant vs. Urgent

Successful Delegation



Anunțuri

2 comentarii on “Timpul, bată-l vina!”

  1. Util articol, mai ales pentru cei mai multi dintre noi care stam prost cu timpul.

    Pentru cei care au munca de birou de facut as avea de adaugat o modalitate de economie a timpului prin modul de planificare a emailurilor.

    Eu de exemplu nu trec pe read nici un email pana cand nu este rezolvat. Toate problemele pe care le am pe email stiu ca vor primi o rezolvare, si cand problema nu o primesc pe email mi se mai intampla sa-mi dau si singur mailuri ca sa nu-mi scape 😀

    PS: eu nici macar n-am reusit sa promit ca scriu saptamanal pe blog 😀

  2. Mulțumesc pentru input, Valentin. Într-adevăr, managementul e-mailului e important și asta îmi dă o idee pentru un alt post 🙂


Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s